Zapraszamy do zapoznania się z relacją z wyjazdu na spotkanie partnerskie Erasmus+ do Słowenii, opracowane przez Wiktora Kretowicza.

Niedziela 21 października

W niedzielę około godziny 20:30 byliśmy już w Sentjur. Gdy przyjechaliśmy autokarem pod szkołę rodziny, u których mamy spędzić najbliższy tydzień już na nas czekały. Po zabraniu bagaży ruszyliśmy z rodzinami do domów. Zmęczeni podróżą trwającą ponad 17 godzin, lecz zadowoleni, zapoznaliśmy się z naszymi gospodarzami. Poniedziałek 22 Październik Poniedziałek rozpoczął się o godzinie 8:15 przedstawieniem planu działań na najbliższe dni. Uczniowie szkół partnerskich podzielili się informacjami na temat swoich krajów i regionów w doskonale przygotowanych prezentacjach. Po krótkiej przerwie poszliśmy zwiedzać szkołę. Najmłodsi uczniowie przywitali nas śpiewając i grając na instrumentach. Dowiedzieliśmy się, że najstarsza część szkoły ma ponad 100 lat. Następnie delegacje wszystkich państw (jeden uczeń i jeden nauczyciel z każdego kraju) wybierały główne logo projektu. Niestety, polskie logo zajęło drugie miejsce, a pierwsze zdobyło logo uczniów ze Słowenii. Nadszedł czas na zapoznanie i integrację z uczniami z Hiszpanii, Włoch, Holandii i Słowenii a następnie czekał nas piękny spektakl teatralny przedstawiony przez uczniów słoweńskich przy akompaniamencie wspaniałego chóru. Obejrzeliśmy też znakomicie zrobioną w 3D prezentację na temat gleby i projektu. Po lunchu wróciliśmy do domów, by o godzinie 17:00 wystartować na dyskotekę w szkole. Dzięki dyskotece jeszcze bardziej zintegrowaliśmy się z uczestnikami projektu. 46281420_359307734650116_9005643334118539264_n Wtorek 23 października

Dzisiejszy dzień zaczął się wcześniej niż poprzedni. Wyruszyliśmy z Sentjur o godzinie 7:20. Po niecałych dwóch godzinach dotarliśmy do Lublany , gdzie wysłuchaliśmy wykładu na temat gleb przygotowanego przez dr.Boruta Vrscaja. Dowiedzieliśmy się ciekawych informacji na temat gleb, poznaliśmy ich różne rodzaje oraz funkcje. Wiemy jak zaradzić niszczeniu, zaśmiecaniu oraz dewastacji gleb. Poznaliśmy techniki wykorzystywania gleby w agrokulturze i przemyśle. Po zakończeniu znakomicie prowadzonego wykładu zjedliśmy lunch i według planu ruszyliśmy w dalszy ,,podbój‘’ Słowenii. Zwiedziliśmy stolicę Słowenii-Lublanę. Dzięki pani przewodnik dowiedzieliśmy się paru ciekawostek na temat tego pięknego, skrywającego wiele tajemnic miasta. Wybraliśmy się też na zwiedzanie średniowiecznego zamku królującego nad miastem i tradycyjnie zakupiliśmy pamiątki. W drodze powrotnej do Sentjur zatrzymaliśmy się w miejscowości Trojane, która słynie z ogromnych i przepysznych pączków. Po powrocie każdy miał czas na spędzenie czasu z rodzinami oraz regenerację przed kolejnym dniem.

46155790_913406442188702_880452442955710464_n

Środa 24 października

Kolejny dzień rozpoczęliśmy prezentacjami z zajęć terenowych . Następnie zapoznaliśmy naszych partnerów z programem NASA Saaly Ride EarthKam. Po krótkiej przerwie uczestniczyliśmy w warsztatach glebowych, min badaliśmy PH gleby różnymi sposobami oraz badaliśmy parametry chemiczne gleby. Ponownie zjedliśmy lunch w restauracji i ruszyliśmy w drogę do pięknie usytuowanej ekologicznej farmy niedaleko Starego Mlinu. Piękna pogoda pozwoliła na krótki spacer po pobliskim lesie, w którym odkryliśmy stary młyn. Wyglądał niczym domek z bajki. Dookoła nas rozpościerały się widoki na pobliskie góry, w oddali dostrzec mogliśmy Alpy. Zrobiliśmy tu wiele zdjęć.

46146763_555168264944816_5054664916657504256_n

Czwartek 25 października

O godzinie 8:00 wyruszyliśmy z Sentjur do Valenje. Znajduje się tam kopalnia lignitu – jednej z odmian węgla brunatnego. Po zjechaniu szybem na głębokość 160 metrów mogliśmy zapoznać się z historią górnictwa podziemnego od czasów najstarszych do współczesnych. Największą atrakcją była symulacja zawału w kopalni. Po zwiedzeniu części muzealnej kopalni oraz galerii obrazów ruszyliśmy do Logarskiej Doliny w Alpach Kamnicko – Sawińskich. Dno tej doliny, uważanej za jedną z najpiękniejszych polodowcowych dolin alpejskich, otoczone jest przez imponujące szczyty dwutysięczników. Dolina każdego roku odwiedzana jest ona przez setki turystów. Znajduje się tu wiele atrakcji przyrodniczych, m in. 90 metrowy wodospad Rinka, przy którym zrobiliśmy mnóstwo zdjęć, polodowcowe skały czy Jaskinia Klemenča. W 1987 roku Dolina Logarska objęta została chronionym parkiem krajobrazowym. W drodze powrotnej do Sentjur zatrzymaliśmy się niedaleko miasta, aby obejrzeć wcześniej wykopaną odkrywkę glebową. Zmęczeni lecz usatysfakcjonowani widokami i wrażeniami wróciliśmy do rodzin.

46199298_1837119066410530_4713510287037169664_n

Piątek 26 października

Nasz ostatni dzień projektu rozpoczęliśmy od wykonania plakatów przedstawiających nasze wrażenia z poszczególnych dni spędzonych w Słowenii. Wzięliśmy też udział w quizie znajomości krajów partnerskich. Następnie odbyła się ceremonia wręczenia certyfikatów. Po lunchu ruszyliśmy na zwiedzanie z naszymi rodzinami goszczącymi.

46115858_338460566984027_744221964431785984_n

Sobota 27 października

Dziś wyjechaliśmy z malowniczej Słowenii. Po pożegnaniu z naszymi rodzinami oraz nauczycielami wyruszyliśmy do Lublany, aby przez Wiedeń dotrzeć o 2 w nocy do Gorlic. Zmęczeni lecz spełnieni i zauroczeni wyjazdem. Dzięki spotkaniu poznaliśmy świetnych ludzi, zapoznaliśmy się z rówieśnikami innych narodowości oraz zwiedziliśmy piękne zakątki Słowenii.