Warsztaty glebowe

17 czerwca 2019 r. Zespół Erasmusa przygotował i przeprowadził ostatnie w tym roku szkolnym badania odkrywki glebowej na terenie ogrodu szkolnego naszej szkoły.
Na początku określiliśmy położenie, sposób użytkowania terenu, typ roślinności oraz dokonaliśmy odpowiedniej głębokości wykopu odsłaniającego poszczególne warstwy gleby. Po oczyszczeniu i odświeżeniu profilu, za pomocą gwoździ dystansowych, barwnej nici oraz taśmy pomiarowej, wyznaczyliśmy i zmierzyliśmy poszczególne poziomy glebowe (ściółka, próchnica, przekształcony poziom brunatnienia, zwietrzelina skały macierzystej). Uczniowie pracujący w grupach badali poszczególne poziomy pod względem fizycznych i chemicznych właściwości gleby. Określili barwę poszczególnych warstw na podstawie wymazu, skład granulometryczny (piasek, żwir, glina, fragmenty cegły, zaprawy murarskiej), układ gleby (zwięzły, zbity), plastyczność (próba palcowa). Za pomocą elektronicznego przyrządu pomiarowego ustalili temperaturę, wilgotność, nasłonecznienie oraz odczyn gleby. Obojętny odczyn pH potwierdziliśmy także tradycyjnym kwasomierzem glebowym przy użyciu płynu Helliga. Wykazano również dużą zawartość węglanów badając próbki gleby roztworem kwasu HCl. Wyniki pracy poszczególnych zespołów zawarte zostały w kartach opisu glebowego oraz w dokumentacji fotograficznej.
Przeprowadzone badania wskazują na znaczne przekształcenie badanego obszaru przez działalność człowieka co pozwala zaliczyć analizowaną odkrywkę do grupy gleb antropogenicznych – urbisole.

  
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.