Niedziela 23 października 2016

Budzi nas Słońce, pierwszy raz od wielu dni. Tego samego spodziewamy się na Teneryfie, ale życie pełne jest niespodzianek. Wyruszamy o 8.00 i na lotnisko docieramy przed czasem. Po szybkiej odprawie wsiadamy do samolotu witani przez hiszpańską ekipę. Czeka nas sześć godzin lotu, zajmujemy więc miejsca uzbrojeni w gazety, książki, muzykę i … rozmówki hiszpańskie.

Niektórzy mają szczęście i siedzą przy oknie, podziwiając Alpy oraz śródziemnomorskie wybrzeże Francji oraz Hiszpanii. Dla większości uczniów jest to pierwszy w życiu lot samolotem, zdobywają więc nowe doświadczenia. Lądujemy! Na lotnisku witają nas nauczyciele i rodziny goszczące z wielkim banerem „Bienvenidos Reach the Sky!” Jest ciepło, ale pochmurno – przez cały dzień padał deszcz. Dla Hiszpanów to zaskakujące, o czym będą przypominać nam przez kolejne dni spotkania. Cóż, jesteśmy szczęściarzami…

Poniedziałek 24 października 2016

Śpimy aż do 7.00, gdy wstajemy jest zupełnie ciemno. W szkole wita nas piękny dywan wykonany z kolorowego piasku przez Juana, nauczyciela sztuki. Wszystkie ekipy muszą go jeszcze dokończyć, usypując nazwę swojego państwa.

kolaz 1

Jest gwarno, dużo głośniej niż na korytarzach naszego liceum – trudno się dziwić, szkoła liczy ponad 1000 uczniów. Jest też mniej kolorowo, gdyż uczniowie na co dzień chodzą w mundurkach. Cała grupa projektowa budzi duże zainteresowanie, każdy pozdrawia nas z uśmiechem. Uczniowie są bardzo otwarci, być może wynika to stąd, że w IES Magallanes spotyka się codziennie 36 narodowości.

Rozpoczyna się część oficjalna – wita nas Dyrektor Szkoły Carmen Luisa Gonzalez Dominguez. Otrzymujemy identyfikatory, a Hiszpanie w swoich tradycyjnych strojach prezentują program artystyczny przygotowany dla gości. Składamy również wizytę władzom lokalnym. Burmistrz miasta wita nas serdecznie i życzy udanego pobytu, wszyscy otrzymują drobne upominki.

kolaz 2

Poznajemy szkołę i siebie nawzajem, a uczniowie z zaprzyjaźnionej szkoły gastronomicznej podejmują nas obiadem ze specjałami kuchni kanaryjskiej. Jak tak dalej pójdzie, wrócimy do domów o kilka kilogramów ciężsi ;-) . Jedzenie jest pyszne! Na zakończenie pierwszego dnia spotkania odbywa się dyskoteka w rytmach latynoskiej muzyki. Nasi uczniowie są w dobrych rękach – Hiszpanie mają taniec w genach.

Wtorek 25 października 2016

Dzisiaj wizyta w San Crisobal de La Laguna. Zaczynamy od Instytutu Astrofizyki Wysp Kanaryjskich, gdzie zapoznajemy się z pracą naukowców badających przestrzeń kosmiczną. Zaglądamy do pomieszczeń, gdzie projektowane są i wykonywane są teleskopy i inne instrumenty pomiarowe używane na całym świecie. Dowiadujemy się jakie obiekty na niebie badają pracownicy naukowi instytutu oraz jakie są ich największe osiągnięcia. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem!

kolaz 3

Dowiadujemy się również, że niebo na Wyspach Kanaryjskich odznacza się wyjątkową jakością, jest objęte przepisami hiszpańskiej ustawy o ochronie nieba, która reguluje aspekty zasadnicze dla jakości obserwacji astronomicznych, takie jak zanieczyszczenie świetlne, radiowe, atmosferyczne oraz drogi lotnicze.

Przechodzimy do Muzeum Nauki i Kosmosu. Jesteśmy pierwszą grupą, która w tutejszym planetarium uczestniczy w projekcji filmu opowiadającego o powstaniu Wszechświata „Jesteśmy gwiazdami”. Obserwujemy też przez teleskop Słońce i plamy na jego powierzchni. Interaktywna część Muzeum, oferująca ponad 100 eksperymentów, budzi duże zainteresowanie uczniów. Podczas spaceru po starej części miasta zaczyna padać deszcz… Nie powinno to dziwić, w końcu La Laguna to najbardziej mokre miasto na wyspie. Wielka szkoda, bo okolica jest ciekawa – czujemy niedosyt… Po obiedzie jedziemy do stolicy wyspy – Santa Cruz de Tenerife. Część miasta, w której jesteśmy nie budzi naszego zachwytu, wyjątkiem jest wybrzeże przy budynku opery, nawiązującym do słynnej opery w Sydney. Ciekawostką są twarze znanych ludzi ze świata muzyki uwiecznione na skałach, o które rozbijają się fale oceanu…

kolaz 4

Środa 26 października 2016

Zaczynamy zajęcia w szkole. Doktor David Calvo, badacz wulkanolog z Instytutu Wulkanologii, opowiada o genezie Wysp Kanaryjskich i procesach geologicznych kształtujących krajobraz. Brzmi poważnie, ale opowiedziane jest bardzo przystępnym językiem. Mieszkańcy Teneryfy żyją na wulkanie w dosłownym tego słowa znaczeniu i w każdej chwili mogą się spodziewać jego aktywności. Po wykładzie czas na relaks –zajęcia integracyjne prowadzone przez Baltazara, aktora zaprzyjaźnionego ze szkołą. Uczniowie świetnie bawią się w międzynarodowych grupach, prezentują sceny ze znanych bajek posługując się mową ciała.

kolaz 5

Po południu czeka na nas Park Narodowy El Teide z trzecim co do wielkości wulkanem świata. Teide, o wysokości 3718 m n.p.m. i wysokości od dna morza około 7500 metrów, jest najwyższym szczytem w Hiszpanii i najwyższym szczytem na jakiejkolwiek atlantyckiej wyspie. Park może poszczycić się powierzchnią liczącą 190 km2, a w 2007 roku został wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Pogoda nas nie rozpieszcza – jest 6˚C, pada deszcz i wieje zimny wiatr. Po raz pierwszy w tym roku na szczycie wulkanu pojawił się śnieg. Jednak widoki rekompensują wszystko. Otacza nas księżycowy krajobraz, zastygłe strumienie lawy i rozmaite formacje tworzą imponujący zestaw kolorów i kształtów.

Jesteśmy na wysokości ponad 2000 metrów, chmury snują się pomiędzy skałami. Mamy szczęście – zaśnieżony szczyt El Teide pokazuje się w całej okazałości. Nie wypuszczamy aparatów z rąk!

kolaz 6

Zaplanowana wizyta w obserwatorium astronomicznym nie dochodzi do skutku. Na terenie wyspy obowiązuje „żółty alert” ze względu na silny wiatr i burze. Oznacza to, że nie możemy przeprowadzić żadnych obserwacji nieba.

Czwartek 27 października 2016

Pobudka o 5.00. Jest ciemna noc, ale przed nami kolejny punkt programu: przelot na wyspę La Palma. La Palma to jeden z najważniejszych ośrodków obserwacji kosmosu na świecie. Roque de los Muchachos, o wysokości 2426 metrów, to najwyższy szczyt wyspy, a na tej wysokości chmury niemal cały rok znajdują się poniżej, tym samym stanowiąc barierę dla zanieczyszczenia świetlnego.

Naszym celem jest więc Obserwatorium Astrofizyczne; zanim jednak tam dotrzemy, poznajemy wyspę. Pierwsze wrażenie: jest zielona, w przeciwieństwie do południowej, bardzo suchej części Teneryfy. Od samego początku towarzyszy nam tęcza. Mijamy uprawy bananów, lasy sosnowe i wawrzynowe, zachwycają nas głęboko wyżłobione wąwozy, które pokonujemy krętymi drogami.

Docieramy do północnej części wyspy z Parkiem Narodowym Caldera de Taburiente. Niestety, zaczyna padać deszcz… zdążyliśmy się już przyzwyczaić… W trakcie krótkiego spaceru podziwiamy ogromną kalderę wygasłego wulkanu (o średnicy 9 km) porośniętą sosnami kanaryjskimi, paprociami i drzewami laurowymi. Znów pojawia się tęcza, a otaczająca nas mieszanka kolorów czarnego, czerwonego i zielonego jest oszałamiająca.

kolaz 7

kolaz 8

W końcu jest! Obserwatorium to kompleks składający się z 15 teleskopów. Największy z nich to Wielki Teleskop Kanaryjski (GranTeCan) z 33-metrową kopułą i średnicą głównego lustra wynoszącą 10,4 metra. Drzwi obserwatorium otwarte są jedynie kilka razy w roku, a na listę trzeba się odpowiednio wcześnie zapisać. Wizyty popołudniowe nie odbywają się w ogóle. Jesteśmy wyjątkiem – nasza przewodniczka, przesympatyczna Brytyjka Sheila, jest programistką, która przyjechała na La Palmę, aby pracować przy teleskopie. Obecnie pracownikiem obserwatorium jest jej mąż i to prawdopodobnie dzięki niemu mamy przywilej podziwiania spektakularnego GranTe Can.

kolaz 9

Ze szczytu Roque de los Muchachos obejrzeć można zakątki kosmosu oddalone o 15 milionów lat świetlnych… to naprawdę wyjątkowa wizyta!

Piątek 28 października 2016

Ostatni roboczy dzień spotkania projektowego. Zespoły porównują wyniki obserwacji astronomicznych, które młodzież przeprowadziła w swoich szkołach. Zapoznajemy się też z pracami uczniów dotyczącymi wielkich astronomów europejskich. Cieszy nas różnorodność form i zaangażowanie młodych ludzi. Na zakończenia: quiz wiedzy astronomicznej przeprowadzony przez Wiktora. Widać, że uczniowie uczestniczący w projekcie są entuzjastami astronomii. Czas na oficjalne zakończenie spotkania: wręczenie certyfikatów i pamiątkowe zdjęcia.

kolaz 10

Sobota 29 października 2016

Wylatujemy dopiero w niedzielę, więc mamy czas na złapanie oddechu po intensywnym tygodniu pracy. Nasi uczniowie z pewnością wybrali się na plażę, pogoda w końcu na to pozwala. My decydujemy się lepiej poznać Teneryfę.

Wracamy do Parku Narodowego El Teide, odwiedzamy Puerto de la Cruz – pierwszy port i kolebkę turystyki na wyspie. Zabytkowa starówka i bogactwo zieleni zachwyca. W pobliżu znajduje się Loro Parque – największy park tematyczny na Wyspach Kanaryjskich, posiadający największe delfinarium w Europie.

Docieramy też do Masywu Anaga z reliktowym lasem wawrzynowym laurisilva i wracamy do La Laguna. Ta miejscowość jest kwintesencją kanaryjskiego stylu. Zachowały się tu dawne, piękne rezydencje, a ze względu na dużą ilość zabytków Starówka w 1999 roku została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.

kolaz 11

Niedziela 30 października 2016

Na lotnisku nerwowo – długa kolejka do odprawy a nasze bagaże znacznie cięższe… to figi, które tak polubiłyśmy na Teneryfie :-)  Jak zwykle, trudno się rozstać – łzy i ostatnie pamiątkowe zdjęcia. Dziękujemy za wspaniałą przygodę!

Napisały panie Marzena Wójtowicz i Alicja Honek

Share →











Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress