Menu:
Dziennik projektu
O projekcie
Galeria
Kontakt
Spotkania
Mini-słownik
Kalendarz praw człowieka
Partnerzy projektu
Magazyn on-line


 Prawa człowieka
 Dziedzictwo kulturowe
 Środowisko przyrodnicze
 Wolontariat



Spotkania


V spotkanie międzynarodowe:


Cassino /Włochy
18 - 25 marca 2012



5 spotkanie


W drugiej połowie marca w Cassino odbyło się ostatnie Spotkanie Comeniusa szkół partnerskich z Włoch, Turcji, Portugalii, Grecji i Polski. I LO im. M. Kromera reprezentowali nauczyciele: Alicja Honek, Joanna Łopata, Joanna Nalepka-Sanek i Teresa Niemiec oraz uczniowie: Karolina Hojdak kl. IIb, Aleksandra Markowicz kl. IId, Anna Pierz kl. IIb i Jakub Połomski kl. IIh.

Poniedziałek, 19 marca był pierwszym dniem roboczym spotkania. Około godziny 9.00 wszyscy uczniowie i nauczyciele odwiedzili szkołę Instituto di Istruzione Superiore „Augusto Righi”. Po uroczystym powitaniu przez Dyrekcję zapoznaliśmy się z funkcjonowaniem systemu edukacji we Włoszech, a zwłaszcza przygotowaniem młodzieży do wykonywania zawodów technicznych. Podsumowaliśmy również dotychczasowe działania realizowane w ramach projektu „3 Rs Heritage: Rights, Respect and Responsibilities” we wszystkich szkołach partnerskich.
Po spotkaniu w szkole, udaliśmy się do Muzeum II Wojny Światowej w Cassino. Działania wojenne na Monte Cassino znane są każdemu Polakowi, stąd szczególne znaczenia miało dla nas zapoznanie się ze szczegółami operacji wojskowych w tym regionie Włoch. Tematyka naszego projektu wiąże się z poznawaniem dziedzictwa kulturowego, jak również kładzie nacisk na wychowanie młodzieży dla pokoju na świecie. Zarówno Gorlice, jak i Cassino są miastami, na których rozwój ogromny wpływ wywarły działania wojenne. Gorlice zniszczone zostały w czasie I wojny światowej podczas największej bitwy 1915 roku. Cassino uległo całkowitej zagładzie podczas walk o Monte Cassino w roku 1944.
Po spotkaniu z historią w Muzeum udaliśmy się na Polski Cmentarz Wojenny na Monte Cassino, gdzie złożyliśmy kwiaty na grobie Gen. Władysława Andersa i minutą ciszy uczciliśmy pamięć żołnierzy walczących w bitwie. Późnym popołudniem zwiedziliśmy Opactwo Benedyktynów, gdzie podziwialiśmy całkowicie odbudowane po zniszczeniach wojennych obiekty klasztorne. Z dużym szacunkiem myślimy o osobach, które ogromnym wysiłkiem i nakładem środków dbają o zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Wtorek, 20 marca był dniem przeznaczonym na zaznajomienie się z najważniejszymi obiektami kultury Regionu Lacjum, w którym położone jest Cassino. Podczas wycieczki do „Wiecznego Miasta” zwiedziliśmy Bazylikę Świętego Piotra w Watykanie, przeszliśmy wzdłuż Tybru na Piazza Navona, zwiedziliśmy Panteon, a następnie przez Via Condotti dotarliśmy na Piazza di Spagna. Zatrzymaliśmy się również przy Fontannie di Trevi, a spacer zakończyliśmy pod Koloseum i Forum Romanum. Większość uczestników zwiedzała Rzym po raz pierwszy, a wycieczka zachęciła uczniów do bardziej szczegółowego zapoznania się z historią miasta. Ponadto właśnie w Rzymie młodzież odnajdywała źródła kierunków artystycznych, które rozwinęły się następnie w innych regionach Europy.

Środa, 21 marca, była kolejnym dniem poznawania dziedzictwa kulturowego regionu, w którym leży Cassino. Tym razem celem wyjazdu były Pompeje, jedno z trzech miast rzymskich w prowincji cesarskiej Italia, które 24 sierpnia 79 roku n.e. zostały zniszczone przez wybuch wulkanu Wezuwiusz. W czasie swojej świetności Pompeje pełniły funkcję jednego z najważniejszych ośrodków handlowych w Kampanii. Podczas kilkugodzinnego zwiedzania starożytnego miasta poznaliśmy warunki życia i zwyczaje jego mieszkańców, układ urbanistyczny, dzieła sztuki. Prace wykopaliskowe na tym terenie rozpoczęto już w XVIII wieku i trwają aż do dzisiaj. Na przykładzie Pompejów mogliśmy zapoznać się z procesem rekonstrukcji starych obiektów oraz zrozumieć, że dzięki bardzo mozolnej pracy wielu osób poznajemy swoją przeszłość historyczną.
Zajęcia w Pompejach posłużyły nam jako punkt wyjścia do określenia, jakie działania możemy podejmować w swoich regionach, aby dbać o zachowanie najcenniejszych zabytków.
Po powrocie do Cassino wzięliśmy udział w średniowiecznej paradzie z okazji święta patrona miasta i Europy – Świętego Benedykta. Podziwialiśmy mieszkańców Cassino i okolicznych miejscowości ubranych w stroje z epoki dumnie prezentujących swoje godła i flagi.

Czwartek, 22 marca był dniem intensywnej pracy. O godzinie 9:00 wszyscy uczestnicy Spotkania Comeniusa zebrali się w auli Instituto di Istruzione Superiore „Augusto Righi”, aby uczestniczyć w Konferencji „The Rights of the Child in Italy”. Głównym punktem programu było wystąpienie przedstawicieli Włoskiego Czerwonego Krzyża, którzy bardzo szczegółowo zapoznali nas z sytuacją prawną dziecka we Włoszech. Druga część konferencji poświęcona była wolontariatowi i działalności “ Giardino delle Rose Blue”. Organizacja ta zajmuje się opieką nad chorymi i niepełnosprawnymi dziećmi w Europie Wschodniej, głównie na Bałkanach. Co roku w miesiącach letnich wolontariusze z Włoch wyjeżdżają do pracy w Chorwacji.
Podobnie jak na poprzednich spotkaniach wykładom towarzyszyła muzyka oraz taniec w wykonaniu uczniów i nauczycieli szkoły- gospodarza.
Wczesnym popołudniem wszyscy nauczyciele szkół partnerskich udali się do Ratusza na spotkanie z burmistrzem Cassino. Podczas rozmowy przedstawiliśmy główne założenia Programu Comenius oraz wymieniliśmy uwagi na temat systemów edukacji naszych krajów. Tego samego dnia wieczorem uczestniczyliśmy w warsztatach dotyczących problemów poruszanych na porannej konferencji. Ponadto obejrzeliśmy prezentację przedstawiającą pracę, kierunki kształcenia i działalność szkoły włoskiej oraz przygotowane przez szkołę grecką podsumowanie wszystkich dotychczasowych spotkań Comeniusa w krajach partnerskich. koncert chóru nauczycieli, którzy zaprezentowali nam najbardziej znane włoskie pieśni.

Piątek, 23 marca był ostatnim dniem wspólnej pracy uczniów i nauczycieli. Rano zwiedziliśmy Pałac Królewski oraz ogrody w Casercie, zapoznając się z kolejnymi obiektami dziedzictwa kulturowego Włoch. Po powrocie do szkoły odbyły się warsztaty podsumowujące wspólne tygodniowe działania zespołu Comeniusa. Efektem pracy są prezentacje przygotowane przez uczniów, a następnie wykorzystane na zajęciach w szkołach krajów partnerskich.
Późnym popołudniem zorganizowana została uroczystość wręczenia certyfikatów uczestnictwa w V Spotkaniu Comeniusa w Cassino. Po wspólnie spędzonym tygodniu trudno było się rozstać, nawiązaliśmy nowe, osobiste kontakty z nauczycielami i uczniami i mamy nadzieję na dalszą współpracę.

Koordynator szkolny, Alicja Honek




IV spotkanie międzynarodowe:


Kahramanmaras/Turcja
23 - 29 października 2011



4 spotkanie


Spotkanie szkół partnerskich projektu „3Rs Heritage:Rights, Respect and Responsibilities” w Kahramanmaras zaplanowane zostało na ostatni tydzień października 2011 roku. I LO im. M. Kromera reprezentowali uczniowie: Kinga Rogal kl. III c, Barbara Solecka kl. III c, Magdalena Wacek kl. III a, Justyna Zych kl. III a oraz nauczyciele Alicja Honek, Joanna Łopata i Rafał Wrona.
Polska grupa rozpoczęła wyjazd busem w sobotę (22 X) o godz. 22:00 z Gorlic (stacja paliw Grosar) na lotnisko w Wiedniu.

W niedzielę rano (23 X) zajęliśmy miejsca w samolocie należącym do Turkish Airlines i odbyliśmy podróż do Stambułu, skąd po kilku godzinach oczekiwania na połączenie, udaliśmy się tymi samymi liniami lotniczymi do Gaziantep. Już w Stambule spotkaliśmy grupę Comeniusa z Grecji, a po wylądowaniu w Gaziantep dołączyli do nas Portugalczycy i Włosi. Ok. godziny 22:00 wszyscy uczestnicy spotkania pod opieką nauczycieli tureckich zostali przewiezieni autobusem do Kahramanmaras. Po długiej podróży już po północy dotarliśmy do celu i uczniowie udali się do domów tureckich rodzin goszczących.

W poniedziałek (24 X) o godz. 9.30 po raz pierwszy spotkaliśmy się wszyscy w Süha Erler Lisesi. Po wymianie przez uczniów pierwszych wrażeń z pobytu w domach tureckich zapoznaliśmy się ze szkołą – poznaliśmy uczniów, nauczycieli, sale lekcyjne oraz rozmawialiśmy o programie nauczania. Koordynatorzy projektu szkół partnerskich zostali zaproszeni na krótką rozmowę z Dyrektorem Süha Erler Lisesi, podczas której wymieniono informacje o współpracujących krajach. Następnie odbyło się wspólne spotkanie wszystkich uczestników programu, omówienie realizowanych zadań oraz wymiana doświadczeń.
Grupa turecka zaprezentowała region i miasto Kahramanmaras- poznaliśmy historię, warunki środowiska przyrodniczego oraz główne kierunki rozwoju społeczno- gospodarczego.
Po południu uczniowie i nauczyciele zwiedzili Stare Miasto w Kahramanmaras. Duże wrażenie na uczestnikach spotkania zrobił Meczet Abdülhamithan – największa świątynia w mieście mieszcząca 15 tys. wiernych. Wysłuchaliśmy tradycyjnej modlitwy prowadzonej przez imama oraz zapoznaliśmy się z głównymi tradycjami religii muzułmańskiej. Podczas wędrówki po Starym Mieście zwiedziliśmy również najstarszy meczet Kale oraz tradycyjny turecki bazar. Szczególne wrażenie zrobiły na nas kolorowe stragany z lokalnymi przyprawami, owocami, produktami wytwórczości lokalnej. W Turcji nadal duże znaczenie ma rzemiosło i wiele wyrobów gospodarstwa domowego wytwarzanych jest tradycyjnymi metodami. Mieliśmy okazję podziwiać ręcznie robione wyroby skórzane, metalowe, odzieżowe, itp.

We wtorek (25 X) udaliśmy się na całodniową wycieczkę do stolicy regionu Gaziantep. W drodze do stolicy regionu po raz pierwszy widzieliśmy uprawy bawełny.
Na początku wycieczki zwiedziliśmy Park Miniatur, położony na peryferiach miasta w nowej dzielnicy mieszkalnej. Z dużym zainteresowaniem obejrzeliśmy i wysłuchaliśmy informacji o najważniejszych obiektach kultury znajdujących się w Turcji, jak również poza jej granicami. W południe udaliśmy się do ZEUGMA Mosaic Museum – niedawno uruchomionej placówki zajmującej się gromadzeniem i renowacją zachowanych dóbr kultury południowo- wschodniej Turcji. Zwiedzanie muzeum rozpoczęła prezentacja multimedialna przybliżająca rozwój osadnictwa i przenikanie się kultur na terenie górnego Eufratu. Mieliśmy okazję podziwiać mozaiki i rzeźby pochodzące z II i III wieku naszej ery.
Popołudnie wykorzystaliśmy na zwiedzanie starówki w Gaziantep wraz z górującym nad miastem Zamkiem. Oprócz poznawania dziedzictwa kulturowego regionu, jego historii gospodarze zorganizowali dla uczestników spotkania seans w Planetarium. Młodzież z dużym zainteresowaniem uczestniczyła w nowoczesnej lekcji astronomii.

Środa (26X) była dniem ściśle związanym z tematyką praw człowieka. Rano udaliśmy się do Domu Kultury, w którym mieliśmy możliwość zapoznania się z efektami realizowanych przez szkoły tureckie projektów Programu Comenius. Obejrzeliśmy wystawy prac uczniowskich, zdjęcia prezentujące spotkania szkół partnerskich, rozmawialiśmy z młodzieżą oraz nauczycielami. Kolejnym punktem programu była konferencja poświęcona prawom dziecka, w której udział wzięli uczniowie, nauczyciele, rodzice i przedstawiciele władz lokalnych. Prelegenci przybliżyli nam sytuację dzieci w Turcji oraz działania podejmowane przez państwo i organizacje pozarządowe na rzecz zapewnienia opieki i edukacji. Oprócz wymiany informacji i doświadczeń mieliśmy okazję obejrzeć pokaz tradycyjnych tańców tureckich i greckich i portugalskich oraz uczestniczyliśmy w warsztatach „Marzenia dzieci- jak gry wpływają na dzieci w kontekście 3 R.”
Po południu odbyło się spotkanie nauczycieli szkół partnerskich z pracownikami Wydziału Edukacji w Kahramanmaras, podczas którego zapoznaliśmy się z systemem oświaty w Turcji. Z dużym zainteresowaniem dyskutowaliśmy o kierunkach kształcenia młodzieży, potrzebach rynku pracy w Europie oraz o głównych problemach funkcjonowania szkół.

W czwartek (27X) na spotkaniu w pracowni komputerowej szkoły pracowaliśmy nad przygotowaniem materiałów do zamieszczenia na stronie www projektu. W godzinach południowych mieliśmy możliwość zapoznać się z systemem kształcenia zawodowego w Turcji. Udaliśmy się do Endüstri Meslek Lisesi w Kahramanmaras, gdzie zaprezentowano nam główne założenia pracy szkoły zawodowej. Zwiedziliśmy pracownie i pomieszczenia warsztatowe, w których młodzież przygotowuje się do wykonywania zawodu. W południe wybraliśmy się na Zamek w Kahramanmaras, gdzie zwiedziliśmy miejscowe muzeum. Piękną panoramę miasta wykorzystaliśmy do wspólnego zdjęcia zespołu Comeniusa.
Po południu gospodarze tureccy zaprosili nas na pokaz przygotowywania i degustację tradycyjnych lodów, z których słynie Kahramanmaras. Po tych regionalnych atrakcjach wróciliśmy do Suha Erler Anadolu Lisesi , gdzie odbyło się podsumowanie IV Spotkania Comeniusa i wręczenie Certyfikatów uczestnictwa.

W piątek (28X) ponownie spotkaliśmy się w szkole, aby włączyć się w działania na rzecz środowiska – akcję sadzenia drzew, a następnie odwiedziliśmy szkołę Kipas Egitim Kurumlari. 28 października jest świętem narodowym w Turcji, mieliśmy więc okazję uczestniczyć w jego uroczystych obchodach w mieście pod pomnikiem Mustafy Kemala Ataturka. Popołudnie uczniowie spędzili w domach tureckich rodzin.
Wieczorem o 22.00 pożegnaliśmy naszych tureckich przyjaciół i wyjechaliśmy z Kahramanmaras na lotnisko w Gaziantep.

Sobota (29X) to dzień powrotu do Polski. Nad ranem rozpoczęliśmy podróż samolotem z Gaziantep do Stambułu, następnie ze Stambułu do Wiednia. Do Gorlic wróciliśmy wieczorem korzystając z przejazdu busem.

Alicja Honek, Koordynator szkolny projektu




III spotkanie międzynarodowe:


Povoa de Lanhoso /Portugalia
2 - 8 maja 2011



3 spotkanie


Na początku maja (2 – 8.05.2011) tego roku uczestnicy projektu „3 Rs Heritage: Rights, Respect and Responsibilities” goszczeni byli przez Escola Profissional do Alto Ave w Povoa de Lanhoso. Już po raz trzeci spotkali się uczniowie i nauczyciele szkół z Grecji, Polski, Włoch, Turcji i oczywiście Portugalii., aby realizować zaplanowane cele i podejmować wspólne działania.
Podczas pobytu w Portugalii zapoznaliśmy się ze środowiskiem przyrodniczym i warunkami życia ludności w Regionie Północnym. Zwiedziliśmy okolice miejscowości, w której znajduje się szkoła - Povoa de Lanhoso, Stare Miasto w Bradze oraz najważniejsze zabytki Porto. Mieliśmy również przyjemność po raz pierwszy podziwiać wybrzeże Oceanu Atlantyckiego.
Poprzez uczestniczenie w zajęciach terenowych zapoznaliśmy się z historią i dziedzictwem kulturowym regionu Porto i jego znaczeniem w życiu mieszkańców Portugalii. Obserwowaliśmy działania miejscowej ludności na rzecz zachowania środowiska naturalnego – edukacja ekologiczna zaczyna się już w przedszkolu.

Przebywając w Povoa de Lanhoso uczestniczyliśmy w codziennym życiu szkoły, jak również włączaliśmy się we wspólne dla Programu Comenius prace.
Escola Profissional do Alto Ave jest szkołą o zawodowym profilu kształcenia I mieliśmy okazję brać udział w prezentowaniu nabytych przez uczniów umiejętności.

Najważniejsze punkty programu III Spotkania Comeniusa dotyczyły tematu projektu. Wysłuchaliśmy wykładu P.Emilii Aranje z Uniwersytetu Minho w Bradze pt. „Przemoc i Wykorzystywanie Dzieci”. Ponadto uczestniczyliśmy w warsztatach „Matka Natura Potrzebuje Cię” i „Bądź Wolontariuszem”, podczas których włączyliśmy się w akcję sadzenia drzew i krzewów.

Szczególne zainteresowanie wzbudziło w nas przedstawienie teatralne „The Human Rights”. Uczniowie szkoły EPAVE zaprezentowali główne prawa zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka, występując na scenie z wykorzystaniem tańca i muzyki.

Podczas Spotkania Comeniusa ugruntowaliśmy stare przyjaźnie oraz nawiązaliśmy nowe. Wróciliśmy ze niezapomnianymi wrażeniami oraz pomysłami na dalsze wspólne działania w ramach projektu oraz kolejnych latach.



Do pobrania:






II spotkanie międzynarodowe:


Filyro/Grecja
20 - 26 marca 2011



2 spotkanie


II Spotkanie Comeniusa Partnerskiego Projektu Szkół „The 3R Heritage: Rights, Respect and Responsibilities” realizowanego w ramach Programu Comenius “Uczenie się przez całe życie” odbyło się w Filyro w Grecji w dniach 21 – 26 marca 2011 roku. Uczniowie i nauczyciele I LO im. M.Kromera w Gorlicach oraz szkół z Turcji, Portugalii i Włoch goszczeni byli tym razem przez Gimnasio Hortiati.
Głównym celem spotkania była realizacja zaplanowanych działań związanych z problematyką praw człowieka oraz zapoznanie młodzieży z możliwościami prowadzenia działalności gospodarczej zgodnej z zasadami poszanowania środowiska przyrodniczego. Najważniejszym punktem programu była konferencja w Gimnazjum Hortiati, podczas której poruszane były zagadnienia związane z prawami dziecka, przybliżona została historia praw człowieka, działania Amnesty International. Uczniowie greccy przedstawili prezentację „Green Jobs”, która wskazywała główne kierunki kształcenia i zawody związane ze środowiskiem przyrodniczym.
Podczas spotkania uczestnicy mogli zapoznać się z dziedzictwem kulturowym miasta Saloniki oraz regionu Macedonia. Program obejmował zwiedzanie Starego Miasta, Muzeum Archeologicznego i Bizantyjskiego oraz domu Kemala Ataturka w Salonikach. Szczególnie interesujący przebieg miała całodniowa wycieczka do Verginy – pierwszej stolicy Macedonii a następnie królewskiej nekropolii. Nigdy nie splądrowane przez rabusiów podziemne grobowce komorowe Filipa II i trzy inne odkryte w 1977 roku, można oglądać dokładnie w takim stanie, w jakim ujrzeli je archeolodzy. Ogromne wrażenie zrobił na nas Masyw Olimpu - najwyższej góry Grecji (2917 m n.p.m.), który podziwiać mogliśmy z miejscowości Litohoro. Podczas wycieczki mieliśmy również okazję spędzić krótki czas nad Morzem Egejskim w Platamon.
W Filyro spędziliśmy prawie tydzień i mogliśmy zapoznać się z pracą szkoły greckiej, zaprzyjaźnić z uczniami i nauczycielami, wziąć udział w spotkaniu ze społecznością lokalną przy tańcach i muzyce oraz spróbować tradycyjnych dań kuchni greckiej. Zgodnie z ideą Programu Comenius uczniowie mieszkali w domach swoich greckich koleżanek i kolegów. Większość uczestników II Spotkania Comeniusa odwiedziła Grecję po raz pierwszy i wszyscy na długo pozostaniemy pod wrażeniem gościnności naszych gospodarzy.



Do pobrania:

Drugie spotkanie w Filyro (Grecja) - wspomnienia pp Małgorzaty Kret
kliknij aby pobrać






I spotkanie międzynarodowe:


Gorlice/Polska
25 - 29 października 2010



1 spotkanie


W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do Wielostronnego Partnerskiego Projektu w programie Comenius, pod tytułem „Nasze dziedzictwo jako prawa, szacunek, odpowiedzialność” . Projekt zaplanowany jest na 2 lata i rozpoczął się 1 września bieżącego roku.
Wszyscy partnerzy spotkali się w Gorlicach na pierwszym spotkaniu Comeniusa, będącym spotkaniem roboczym a jednocześnie zapoznawczym dla 11 zaproszonych nauczycieli, 13 uczniów, oraz nauczycieli naszej szkoły zaangażowanych w prace projektu wraz z liczną grupą uczniów polskich.
Wizyta trwała od 25 do 29 października 2010. W jej trakcie nasi goście zapoznali się z budynkiem naszej szkoły i jego historią, funkcjonowaniem szkoły ponadgimnazjalnej na podstawie naszego liceum, historią i topografią naszego miasta oraz regionu. Odbyły się warsztaty na których uczestnicy zaprezentowali swoje szkoły, miasta i regiony, opracowywali logo projektu oraz plakaty promujące idee praw człowieka i wolontariatu, zapoznali się z historią praw człowieka, działaniem polskich i międzynarodowych organizacji humanitarnych, oraz przymusową pracą dzieci na świecie. Szkoły zaprezentowały poziom znajomości praw ucznia w ich placówkach.
27 października 2010 nasi zagraniczni goście, uczniowie naszej szkoły oraz gorlickich gimnazjów wraz z nauczycielami opiekunami wzięli udział w konferencji pt. „Prawa Człowieka i Wolontariat” , podczas której pani Laura Koba z biura Rzecznika Praw Dziecka przedstawiła pojęcia i definicje związane z prawami człowieka oraz dziecka, ilustrując swój wykład przykładami oraz prezentacjami. Pani Małgorzata Olasińska- Chart zaprezentowała Polską Akcję Humanitarną - jedną z największych organizacji zajmującej się pomocą potrzebującym w naszym kraju oraz na świecie, a młodzi wolontariusze z organizacji Strim opowiedzieli o Wolontariacie Europejskim oraz o swoim stowarzyszeniu. Wszystkie wykłady i prezentacje odbyły się w języku angielskim.
Uczestnicy spotkania wzięli też udział w wycieczce do Sękowej, Owczar oraz Krynicy, podczas której zapoznali się z dwoma ważnym zabytkami architektury drewnianej w naszej okolicy, będącymi jednocześnie przykładem wielokulturowości naszego regionu, a także zwiedzili Krynicę, będącą przykładem miejscowości uzdrowiskowej w Karpatach Zachodnich oraz wpływu zmian wprowadzonych przez człowieka na środowisko naturalne.

Spotkanie przygotowały i zorganizowały p. Alicja Honek, koordynator projektu oraz p. Joanna Łopata przy dużej pomocy pp Małgorzaty Kret, Rafała Wrony, Joanny Szczepanik, Sławomira Dedy, Barbary Cygańczuk, Marzeny Wojtowicz, Joanny Smołkowicz- Węgłowskiej, Aleksandry Baran, Haliny Małeckiej, Joanny Popielec, Magdaleny Peciak.


Do pobrania:

Historia praw człowieka - prezentacja z konferencji pt. „Prawa Człowieka i Wolontariat”
kliknij aby pobrać

Wolontariat - prezentacja z konferencji pt. „Prawa Człowieka i Wolontariat”
kliknij aby pobrać

Pierwsze spotkanie w Gorlicach - relacja Ani, Kingi i Eweliny
kliknij aby pobrać

Pierwsze spotkanie w Gorlicach - prezentacja Daniela Potoka
kliknij aby pobrać -

Pierwsze spotkanie w Gorlicach - wspomnienia Eweliny Kukli
kliknij aby pobrać

Krótka prezentacja naszej szkoły
kliknij aby pobrać



@ Patryk Kosiba