Co kryje gleba? ERASMUS+

Projekt Erasmus+ „Co kryje gleba?” / „Let’s Talk about Soil” koncentruje się na glebach – ważnym elemencie ekosystemu. Planowane działania projektowe obejmują między innymi rozpoznawanie gleb, ich wartości użytkowej czy procesów degradacji, prowadzenie upraw w skrzyniach, omówienie zagadnienia zrównoważonego rolnictwa czy promocję tradycyjnych produktów lokalnych i gospodarstw agroturystycznych. Czas trwania projektu wrzesień 2018- sierpień 2020.

O PROJEKCIE- więcej informacji

PARTNERZY PROJEKTU

OFICJALNA STRONA PROJEKTU

 

DZIENNIK PROJEKTU

GRUDZIEŃ 2018

  • Warsztaty gleboznawcze

W dniu 10 grudnia 2018 grupa Erasmusa wzięła udział w warsztatach gleboznawczych w Centrum Edukacji Gleboznawczej Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

  • Wystawa o glebie

5 grudnia obchodziliśmy w szkole  Międzynarodowy Dzień Gleby. Gleba dostarcza ludziom żywość oraz jest podstawowym elementem środowiska naturalnego. Aby wytworzyć 1 cm gleby, potrzebne jest niemal 1000 lat. Oznacza to, że jest ona zasobem praktycznie nieodnawialnym, ponieważ jej degradacja i utrata jest niemożliwa do odzyskania w ciągu ludzkiego życia. Z okazji Międzynarodowego Dnia Gleby zorganizowaliśmy wystawę o glebie na korytarzu szkoły.

LISTOPAD 2018

  • Prace projektu

Powstały kolejne prezentacje w języku angielskim: Paulina Barnowska oraz Patrycja Wójtowicz szczegółowo opisały typy gleb występujące na terenie naszego kraju, a na korytarzu na I piętrze pojawiła się wystawa zdjęć ze spotkania projektowego w Słowenii.

  • Popołudnie ze Słowenią

14 listopada 2018 r. roku odbyło się ‘Popołudnie ze Słowenią’ -spotkanie zespołu Erasmus+, podczas którego uczniowie różnych klas mieli szansę wysłuchać relacji uczestników wyjazdu do Słowenii. Na początku uczestnicy spotkania przedstawili prezentację i dokładnie omówili każdy dzień ze swojego tygodniowego pobytu w kraju partnerskim. Wszystkim bardzo podobały się ciekawe zdjęcia oraz opisy miejsc i zajęć, w których uczniowie brali udział. Swoimi odczuciami z wyjazdu podzielili się również nauczyciele.

Po prezentacji przyszedł czas na quiz, który wzbudził najwięcej emocji i śmiechu. Przybyli na spotkanie uczniowie chętnie odpowiadali na pytania dotyczące Słowenii, wykazali się przy tym dużą pomysłowością. Mieli szansę na poznanie wielu ciekawostek o tym kraju, mogli również wykazać się znajomością geografii. Po quizie obejrzeli filmiki o stolicy Słowenii – Lublanie oraz filmik o spotkaniu zmontowany przez członków naszego zespołu. Na zakończenie uczestnicy wyjazdu otrzymali certyfikaty oraz drobne upominki.

  • Zimowe ogródki

W salach 14, 25 oraz w bibliotece szkolnej pojawiły się skrzynki z roślinami zasadzonymi przez uczniów klas Ib, Ie, IIb i IIc i IIe. To nasze szkolne zimowe ‘ogródki’ :-)

PAŹDZIERNIK 2018

  • Przygotowania do wyjazdu do Spotkania Erasmusa w Sentjur, Słowenia

W tym miesiącu bierzemy udział w spotkaniu projektowym w Słowenii. W związku z tym przystąpiliśmy do realizacji zadań, których efekty będą prezentowane w trakcie spotkania. Powstały propozycje logotypów, z których jedna została wybrana jako oficjalne logo projektu. Wiktor Kretowicz, Agata Szurek i Izabella Szkaradek przygotowali prezentację w języku angielskim na temat naszej szkoły, regionu i kraju. Wiktor opracował też prezentację na temat programu edukacyjnego Sally Ride EarthKam, który pięknie przedstawiła w trakcie spotkania Iza. Ale, co najważniejsze, uczniowie opracowali wyniki pierwszych szkolnych warsztatów pedologicznych w Ciężkowicach, które przedstawili w języku angielskim w formie filmu i prezentacji.

Wszystkie prace zostały zaprezentowane podczas spotkania projektowego w Sentjur, które odbyło się w dniach 22 – 26 października 2018 r. Relację ze spotkania napisał Wiktor Kretowicz.W języku angielskim spotkanie zrelacjonowały Julka Zawlik i Zuzia Nikiel.

  • Spotkanie Erasmusa w Sentjur, Słowenia

Niedziela 21 października

W niedzielę około godziny 20:30 byliśmy już w Sentjur. Gdy przyjechaliśmy autokarem pod szkołę rodziny, u których mamy spędzić najbliższy tydzień już na nas czekały. Po zabraniu bagaży ruszyliśmy z rodzinami do domów. Zmęczeni podróżą trwającą ponad 17 godzin, lecz zadowoleni, zapoznaliśmy się z naszymi gospodarzami. Poniedziałek 22 Październik Poniedziałek rozpoczął się o godzinie 8:15 przedstawieniem planu działań na najbliższe dni. Uczniowie szkół partnerskich podzielili się informacjami na temat swoich krajów i regionów w doskonale przygotowanych prezentacjach. Po krótkiej przerwie poszliśmy zwiedzać szkołę. Najmłodsi uczniowie przywitali nas śpiewając i grając na instrumentach. Dowiedzieliśmy się, że najstarsza część szkoły ma ponad 100 lat. Następnie delegacje wszystkich państw (jeden uczeń i jeden nauczyciel z każdego kraju) wybierały główne logo projektu. Niestety, polskie logo zajęło drugie miejsce, a pierwsze zdobyło logo uczniów ze Słowenii. Nadszedł czas na zapoznanie i integrację z uczniami z Hiszpanii, Włoch, Holandii i Słowenii a następnie czekał nas piękny spektakl teatralny przedstawiony przez uczniów słoweńskich przy akompaniamencie wspaniałego chóru. Obejrzeliśmy też znakomicie zrobioną w 3D prezentację na temat gleby i projektu. Po lunchu wróciliśmy do domów, by o godzinie 17:00 wystartować na dyskotekę w szkole. Dzięki dyskotece jeszcze bardziej zintegrowaliśmy się z uczestnikami projektu.

Wtorek 23 października

Dzisiejszy dzień zaczął się wcześniej niż poprzedni. Wyruszyliśmy z Sentjur o godzinie 7:20. Po niecałych dwóch godzinach dotarliśmy do Lublany , gdzie wysłuchaliśmy wykładu na temat gleb przygotowanego przez dr.Boruta Vrscaja. Dowiedzieliśmy się ciekawych informacji na temat gleb, poznaliśmy ich różne rodzaje oraz funkcje. Wiemy jak zaradzić niszczeniu, zaśmiecaniu oraz dewastacji gleb. Poznaliśmy techniki wykorzystywania gleby w agrokulturze i przemyśle. Po zakończeniu znakomicie prowadzonego wykładu zjedliśmy lunch i według planu ruszyliśmy w dalszy ,,podbój‘’ Słowenii. Zwiedziliśmy stolicę Słowenii-Lublanę. Dzięki pani przewodnik dowiedzieliśmy się paru ciekawostek na temat tego pięknego, skrywającego wiele tajemnic miasta. Wybraliśmy się też na zwiedzanie średniowiecznego zamku królującego nad miastem i tradycyjnie zakupiliśmy pamiątki. W drodze powrotnej do Sentjur zatrzymaliśmy się w miejscowości Trojane, która słynie z ogromnych i przepysznych pączków. Po powrocie każdy miał czas na spędzenie czasu z rodzinami oraz regenerację przed kolejnym dniem.

Środa 24 października

Kolejny dzień rozpoczęliśmy prezentacjami z zajęć terenowych . Następnie zapoznaliśmy naszych partnerów z programem NASA Saaly Ride EarthKam. Po krótkiej przerwie uczestniczyliśmy w warsztatach glebowych, min badaliśmy PH gleby różnymi sposobami oraz badaliśmy parametry chemiczne gleby. Ponownie zjedliśmy lunch w restauracji i ruszyliśmy w drogę do pięknie usytuowanej ekologicznej farmy niedaleko Starego Mlinu. Piękna pogoda pozwoliła na krótki spacer po pobliskim lesie, w którym odkryliśmy stary młyn. Wyglądał niczym domek z bajki. Dookoła nas rozpościerały się widoki na pobliskie góry, w oddali dostrzec mogliśmy Alpy. Zrobiliśmy tu wiele zdjęć.

Czwartek 25 października

O godzinie 8:00 wyruszyliśmy z Sentjur do Valenje. Znajduje się tam kopalnia lignitu – jednej z odmian węgla brunatnego. Po zjechaniu szybem na głębokość 160 metrów mogliśmy zapoznać się z historią górnictwa podziemnego od czasów najstarszych do współczesnych. Największą atrakcją była symulacja zawału w kopalni. Po zwiedzeniu części muzealnej kopalni oraz galerii obrazów ruszyliśmy do Logarskiej Doliny w Alpach Kamnicko – Sawińskich. Dno tej doliny, uważanej za jedną z najpiękniejszych polodowcowych dolin alpejskich, otoczone jest przez imponujące szczyty dwutysięczników. Dolina każdego roku odwiedzana jest ona przez setki turystów. Znajduje się tu wiele atrakcji przyrodniczych, m in. 90 metrowy wodospad Rinka, przy którym zrobiliśmy mnóstwo zdjęć, polodowcowe skały czy Jaskinia Klemenča. W 1987 roku Dolina Logarska objęta została chronionym parkiem krajobrazowym. W drodze powrotnej do Sentjur zatrzymaliśmy się niedaleko miasta, aby obejrzeć wcześniej wykopaną odkrywkę glebową. Zmęczeni lecz usatysfakcjonowani widokami i wrażeniami wróciliśmy do rodzin.

Piątek 26 października

Nasz ostatni dzień projektu rozpoczęliśmy od wykonania plakatów przedstawiających nasze wrażenia z poszczególnych dni spędzonych w Słowenii. Wzięliśmy też udział w quizie znajomości krajów partnerskich. Następnie odbyła się ceremonia wręczenia certyfikatów. Po lunchu ruszyliśmy na zwiedzanie z naszymi rodzinami goszczącymi.

Sobota 27 października

Dziś wyjechaliśmy z malowniczej Słowenii. Po pożegnaniu z naszymi rodzinami oraz nauczycielami wyruszyliśmy do Lublany, aby przez Wiedeń dotrzeć o 2 w nocy do Gorlic. Zmęczeni lecz spełnieni i zauroczeni wyjazdem. Dzięki spotkaniu poznaliśmy świetnych ludzi, zapoznaliśmy się z rówieśnikami innych narodowości oraz zwiedziliśmy piękne zakątki Słowenii.

WRZESIEŃ 2018

  • Inauguracja projektu „Porozmawiajmy o glebie/ Let’s Talk About Soil

1 września 2018 r. rozpoczęliśmy realizację projektu ‘Let’s Talk About Soil’, czyli „Co kryje gleba?”. Zespół Erasmusa – uczniowie wraz z nauczycielami przystąpili do wyznaczonych zadań. Na korytarzach naszej szkoły pojawiły się prace propagujące projekt.

Uczniowie przygotowali też słowniczki z podstawowymi zwrotami w językach krajów partnerskich: słoweńskim, włoskim, holenderskim i hiszpańskim.
Nauczyciele przygotowali słowniczek z podstawową terminologią z zakresu tematu gleb w języku polskim i angielskim.

  • Warsztaty Przyrodnicze

27 września 2018r. grupa Zespołu Erasmusa wzięła udział w Warsztatach Przyrodniczych w Ciężkowicach. Zajęcia rozpoczęliśmy od zapoznania się z ekspozycją Muzeum Przyrodniczego im. Krystyny i Włodzimierza Tomków. Razem z przewodnikiem odkrywaliśmy różnorodność miejscowego ekosystemu, jego bogatą florę i faunę, jak również zagrożenia dla organizmów żyjących w dolinach rzecznych.
Podczas wędrówki przez Skamieniałe Miasto zachwycaliśmy się pięknem formacji skalnych w tym wyjątkowym rezerwacie przyrody nieożywionej. Przewodnik zapoznał nas ze sposobem powstania form z piaskowca, historią rezerwatu oraz opowiedział związaną z tym miejscem legendę.
Poza terenem rezerwatu przeprowadziliśmy badanie odkrywki glebowej, którą najpierw musieliśmy samodzielnie przygotować. Pracując w grupach dokonaliśmy pomiarów głębokości poziomów glebowych, określiliśmy barwę warstw, skład granulometryczny, odczyn pH i zawartość węglanu wapnia.
Zakończeniem warsztatów było wspólne pieczenie kiełbasek przy ognisku.

Napisała Julia, klasa 1e.

Możliwość komentowania jest wyłączona.