Co kryje gleba? ERASMUS+

Projekt Erasmus+ „Co kryje gleba?” / „Let’s Talk about Soil” koncentruje się na glebach – ważnym elemencie ekosystemu. Planowane działania projektowe obejmują między innymi rozpoznawanie gleb, ich wartości użytkowej czy procesów degradacji, prowadzenie upraw w skrzyniach, omówienie zagadnienia zrównoważonego rolnictwa czy promocję tradycyjnych produktów lokalnych i gospodarstw agroturystycznych. Czas trwania projektu wrzesień 2018- sierpień 2020.

O PROJEKCIE- więcej informacji

PARTNERZY PROJEKTU

OFICJALNA STRONA PROJEKTU

DZIENNIK PROJEKTU

CZERWIEC 2019

  • Warsztaty glebowe

17 czerwca 2019 r. Zespół Erasmusa przygotował i przeprowadził ostatnie w tym roku szkolnym badania odkrywki glebowej na terenie ogrodu szkolnego naszej szkoły.
Na początku określiliśmy położenie, sposób użytkowania terenu, typ roślinności oraz dokonaliśmy odpowiedniej głębokości wykopu odsłaniającego poszczególne warstwy gleby. Po oczyszczeniu i odświeżeniu profilu, za pomocą gwoździ dystansowych, barwnej nici oraz taśmy pomiarowej, wyznaczyliśmy i zmierzyliśmy poszczególne poziomy glebowe (ściółka, próchnica, przekształcony poziom brunatnienia, zwietrzelina skały macierzystej). Uczniowie pracujący w grupach badali poszczególne poziomy pod względem fizycznych i chemicznych właściwości gleby. Określili barwę poszczególnych warstw na podstawie wymazu, skład granulometryczny (piasek, żwir, glina, fragmenty cegły, zaprawy murarskiej), układ gleby (zwięzły, zbity), plastyczność (próba palcowa). Za pomocą elektronicznego przyrządu pomiarowego ustalili temperaturę, wilgotność, nasłonecznienie oraz odczyn gleby. Obojętny odczyn pH potwierdziliśmy także tradycyjnym kwasomierzem glebowym przy użyciu płynu Helliga. Wykazano również dużą zawartość węglanów badając próbki gleby roztworem kwasu HCl. Wyniki pracy poszczególnych zespołów zawarte zostały w kartach opisu glebowego oraz w dokumentacji fotograficznej.
Przeprowadzone badania wskazują na znaczne przekształcenie badanego obszaru przez działalność człowieka co pozwala zaliczyć analizowaną odkrywkę do grupy gleb antropogenicznych – urbisole.

  • Dzień Erasmusa

W dniu 3 czerwca 2019 r. odbył się Konkurs Wiedzy o Krajach Partnerskich w ramach Dnia Erasmusa. W sali 23 zgromadziły się trzyosobowe zespoły z różnych klas oraz kibice :-) Uczestnicy musieli odpowiedzieć na 23 pytania związane z różnymi aspektami historii, kultury, geografii i języków naszych krajów partnerskich w projekcie Erasmus+ „Co kryje gleba?”- czyli Słowenii, Hiszpanii, Włoch i Holandii. Pytania nie były łatwe ;-)

Zwyciężył zespół z klasy 1c- Emilia Cetnarowska, Jessica Chudek i Amelia Gierut. Gratulujemy!

Konkurs zorganizowały panie Alicja Honek i Marzena Wójtowicz.

MAJ 2019

  • Dzień Ziemi

W dniu 21 maja w naszej szkole pojawiła się wisząca wystawa informująca na temat zagrożeń związanych z nadmiernym użyciem sztucznych tworzyw, czyli plastiku, oraz donice z kwiatami, które zdobić będą wejście do szkoły od podwórka.

Celem tych działań były symboliczne obchody Dnia Ziemi, zaznaczenie zagrożenia plastikiem oraz ozdobienie naszej szkoły :-) Wystawę przygotowała pani Joanna Nalepka- Sanek a kwiaty posadziły dziewczęta z klasy 1e i 1c  pod opieką pani Joanny Łopaty.

Obchody Dnia Ziemi zorganizowane zostały w ramach projektu Erasmus+ „Co kryje gleba?”

KWIECIEŃ 2019

  • Konkurs fotograficzny

Serdecznie zapraszamy młodzież naszej szkoły do udziału w konkursie fotograficznym pod tytułem ”Krajobraz rolniczy”, który organizowany jest w ramach projektu Erasmus+ „Co kryje gleba?”

W naszych okolicach łatwo znaleźć malownicze tereny zagospodarowane rolniczo, które bardzo pięknie się prezentują na tle wiosennej zieleni- sfotografuj je i weź udział w konkursie! Wywołane zdjęcia w formacie 15 x 21 przynieś do pani Marzeny Wójtowicz lub pani Joanny Sanek, bądź skontaktuj się z nimi w sprawie zdjęć w wersji elektronicznej.

Nagrody czekają! :-)

  • Konkurs na grafikę Save Soil

W lutym i marcu uczniowie naszej szkoły brali udział w konkursie „Soil Pollution- Save Soil”- „Zanieczyszczenie gleby- uratujmy glebę”. W konkursie tym brali też udział uczniowie szkół partnerskich, z którymi współpracujemy w ramach projektu Erasmus+ „Co kryje gleba?” Tym razem zwycięską grafikę wykonał Mattia Mazzuca z Włoch.

MARZEC 2019

  • Relacja z Teneryfy

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z relacją z wyjazdu Erasmus+ napisaną przez panie Marzenę Wójtowicz i Alicję Honek, bogato ilustrowaną w piękne zdjęcia.

Grupa uczniów wraz z opiekunkami przebywała na Teneryfie od 24 do 30 marca 2019, realizując międzynarodowy projekt „Co kryje gleba?”

Teneryfa – co zobaczylismy

  • 21 marca- Dzień Erasmusa

21 marca wraz z pierwszym dniem wiosny obchodziliśmy też Dzień Erasmusa, chcąc przybliżyć uczniom naszej szkoły ten interesujący program Unii Europejskiej, przeznaczony dla uczniów, studentów oraz pracowników edukacji.

Z tej okazji zespół Erasmusa przygotował siatkę z informacjami oraz ciekawostkami na temat programu Erasmus. Kolorowa siatka zawieszona została w holu szkoły, a kolorowe balony imitujące flagi krajów partnerskich na pierwszym piętrze. Na dłuższych przerwach  członkowie zespołu Erasmusa poinformowali o akcji oraz przez radiowęzeł nadawali piosenki z krajów partnerskich.

Imię Erasmus pozostanie z nami na dłużej, ponieważ kilka dni wcześniej na podwórku szkoły zasadziliśmy także drzewo- mamy nadzieję że dąb Erasmus będzie rósł przez wiele lat! :-)

  • Warsztaty glebowe na Uniwersytecie Jagiellońskim

Dnia 13 marca szkolna ekipa Erasmusa odwiedziła kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego celem uczestnictwa w zajęciach laboratoryjnych dotyczących gleb.

O godzinie 10 poznaliśmy plan zajęć oraz zostaliśmy podzieleni na dwie grupy, w których te warsztaty miały się odbywać. Na dziedzińcu poznaliśmy budowę i działanie zegara słonecznego oraz uniwersytecki ogródek meteorologiczny. Odwiedziliśmy także Wydział Geologii, gdzie mieliśmy okazję podziwiać różnorodne wystawy oraz usłyszeć parę ciekawostek na temat historii naszej planety.

Następnie wzięliśmy udział w zajęciach glebowych, które były głównym celem naszej wycieczki. Odbywały się one w laboratoriach w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ. Podczas nich dowiedzieliśmy się, między innymi, jak zbudowana jest gleba, w jaki sposób jest ona badana oraz jak wygląda praca gleboznawcy. Przy pomocy kwasu solnego badaliśmy zawartość węglanów w różnych rodzajach gleby oraz określaliśmy jej barwę. Mogliśmy również obserwować wcześniej przygotowane preparaty glebowe pod specjalistycznymi mikroskopami.

Były to już kolejne warsztaty w naszym projekcie „Co kryje gleba?”, który realizujemy od września 2018 r. Do Gorlic wróciliśmy około godziny 18, pełni nowych wrażeń i w doskonałym humorze.

Napisał Wiktor Hajduk, klasa 1b

LUTY 2019

  • Konkurs na zdjęcie krajobrazu rolniczego

Jako jedno z zadań projektu Erasmus+ „Co kryje gleba?” uczniowie naszej szkoły oraz szkół partnerskich wykonali zdjęcia terenów rolniczych w programie NASA EarthKam, z wykorzystaniem aparatu znajdującego się na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W konkursie na najlepsze zdjęcie tego krajobrazu wygrał Damian Sowa, uczeń klasy 2c. Gratulujemy!

  • Konkurs na grafikę komputerową „Save Soil”

Przypominamy że trwa konkurs na grafikę komputerową pod tytułem „Save Soil”. Prace, które można tworzyć indywidualnie lub w zespołach powinny dotyczyć tematyki zanieczyszczenia gleby oraz jej ratowania przed zanieczyszczeniem i degradacją.

Poniżej zamieszczamy regulamin konkursu.

COMPUTER GRAPHICS COMPETITION – RULES

STYCZEŃ 2019

  • Zapoznanie społeczności szkolnej z wiedzą na temat degradacji gleb

Kolejnym zadaniem przeprowadzonym w ramach kampanii była prezentacja krótkiego filmiku „Let’s talk about soil’ uczniom klas I i II. W trakcie lekcji GDDW członkowie Zespołu Erasmusa podzielili się z kolegami i koleżankami swoją wiedzą na temat gleb i ich degradacji. Prezentację opracowały Julita Praiznar, Laura Szpilka, Zuzanna Trybus, Julia Kopytowska  i Joanna Kaszczak, z klasy 2 c. tn_prezentacja

GRUDZIEŃ 2018

  • Warsztaty gleboznawcze

Dnia 10 grudnia 2018 roku odbyła się wycieczka grupy Erasmus+ z I LO im. Marcina Kromera w Gorlicach do Krakowa. W wyjeździe tym wzięła udział prawie cała grupa uczestników projektu pod opieką pani Alicji Honek oraz pani Marzeny Wójtowicz. Gdy dotarliśmy do Krakowa, przeszliśmy uliczkami miasta, zwracając uwagę na ważne miejsca, takie jak, między innymi, Uniwersytet Jagielloński, czy Kościół św. Piotra i Pawła. Spędziliśmy także czas na Głównym Rynku Krakowa, uatrakcyjnionym przez Jarmark Bożonarodzeniowy. Głównym punktem wyjazdu był pobyt na Uniwersytecie Rolniczym, gdzie zdobyliśmy wiele cennych informacji o glebie. Pan przewodnik tłumaczył nam te zagadnienia ciekawymi przykładami z użyciem rekwizytów. Następnie oglądaliśmy profile gleb i mogliśmy stworzyć ich małe odpowiedniki. Droga powrotna minęła szybko i nim się obejrzeliśmy byliśmy w Gorlicach. Był to bardzo przyjemny i wartościowy wyjazd.

  • Wystawa o glebie

5 grudnia obchodziliśmy w szkole  Międzynarodowy Dzień Gleby. Gleba dostarcza ludziom żywość oraz jest podstawowym elementem środowiska naturalnego. Aby wytworzyć 1 cm gleby, potrzebne jest niemal 1000 lat. Oznacza to, że jest ona zasobem praktycznie nieodnawialnym, ponieważ jej degradacja i utrata jest niemożliwa do odzyskania w ciągu ludzkiego życia. Z okazji Międzynarodowego Dnia Gleby zorganizowaliśmy wystawę o glebie na korytarzu szkoły.

LISTOPAD 2018

  • Prace projektu

Powstały kolejne prezentacje w języku angielskim: Paulina Barnowska oraz Patrycja Wójtowicz szczegółowo opisały typy gleb występujące na terenie naszego kraju, a na korytarzu na I piętrze pojawiła się wystawa zdjęć ze spotkania projektowego w Słowenii.

  • Popołudnie ze Słowenią

14 listopada 2018 r. roku odbyło się ‘Popołudnie ze Słowenią’ -spotkanie zespołu Erasmus+, podczas którego uczniowie różnych klas mieli szansę wysłuchać relacji uczestników wyjazdu do Słowenii. Na początku uczestnicy spotkania przedstawili prezentację i dokładnie omówili każdy dzień ze swojego tygodniowego pobytu w kraju partnerskim. Wszystkim bardzo podobały się ciekawe zdjęcia oraz opisy miejsc i zajęć, w których uczniowie brali udział. Swoimi odczuciami z wyjazdu podzielili się również nauczyciele. Po prezentacji przyszedł czas na quiz, który wzbudził najwięcej emocji i śmiechu. Przybyli na spotkanie uczniowie chętnie odpowiadali na pytania dotyczące Słowenii, wykazali się przy tym dużą pomysłowością. Mieli szansę na poznanie wielu ciekawostek o tym kraju, mogli również wykazać się znajomością geografii. Po quizie obejrzeli filmiki o stolicy Słowenii – Lublanie oraz filmik o spotkaniu zmontowany przez członków naszego zespołu. Na zakończenie uczestnicy wyjazdu otrzymali certyfikaty oraz drobne upominki.

  • Zimowe ogródki

W salach 14, 25 oraz w bibliotece szkolnej pojawiły się skrzynki z roślinami zasadzonymi przez uczniów klas Ib, Ie, IIb i IIc i IIe. To nasze szkolne zimowe ‘ogródki’ :-)

PAŹDZIERNIK 2018

  • Przygotowania do wyjazdu do Spotkania Erasmusa w Sentjur, Słowenia

W tym miesiącu bierzemy udział w spotkaniu projektowym w Słowenii. W związku z tym przystąpiliśmy do realizacji zadań, których efekty będą prezentowane w trakcie spotkania. Powstały propozycje logotypów, z których jedna została wybrana jako oficjalne logo projektu. Wiktor Kretowicz, Agata Szurek i Izabella Szkaradek przygotowali prezentację w języku angielskim na temat naszej szkoły, regionu i kraju. Wiktor opracował też prezentację na temat programu edukacyjnego Sally Ride EarthKam, który pięknie przedstawiła w trakcie spotkania Iza. Ale, co najważniejsze, uczniowie opracowali wyniki pierwszych szkolnych warsztatów pedologicznych w Ciężkowicach, które przedstawili w języku angielskim w formie filmu i prezentacji. Wszystkie prace zostały zaprezentowane podczas spotkania projektowego w Sentjur, które odbyło się w dniach 22 – 26 października 2018 r. Relację ze spotkania napisał Wiktor Kretowicz.W języku angielskim spotkanie zrelacjonowały Julka Zawlik i Zuzia Nikiel.

  • Spotkanie Erasmusa w Sentjur, Słowenia

Niedziela 21 października

W niedzielę około godziny 20:30 byliśmy już w Sentjur. Gdy przyjechaliśmy autokarem pod szkołę rodziny, u których mamy spędzić najbliższy tydzień już na nas czekały. Po zabraniu bagaży ruszyliśmy z rodzinami do domów. Zmęczeni podróżą trwającą ponad 17 godzin, lecz zadowoleni, zapoznaliśmy się z naszymi gospodarzami. Poniedziałek 22 Październik Poniedziałek rozpoczął się o godzinie 8:15 przedstawieniem planu działań na najbliższe dni. Uczniowie szkół partnerskich podzielili się informacjami na temat swoich krajów i regionów w doskonale przygotowanych prezentacjach. Po krótkiej przerwie poszliśmy zwiedzać szkołę. Najmłodsi uczniowie przywitali nas śpiewając i grając na instrumentach. Dowiedzieliśmy się, że najstarsza część szkoły ma ponad 100 lat. Następnie delegacje wszystkich państw (jeden uczeń i jeden nauczyciel z każdego kraju) wybierały główne logo projektu. Niestety, polskie logo zajęło drugie miejsce, a pierwsze zdobyło logo uczniów ze Słowenii. Nadszedł czas na zapoznanie i integrację z uczniami z Hiszpanii, Włoch, Holandii i Słowenii a następnie czekał nas piękny spektakl teatralny przedstawiony przez uczniów słoweńskich przy akompaniamencie wspaniałego chóru. Obejrzeliśmy też znakomicie zrobioną w 3D prezentację na temat gleby i projektu. Po lunchu wróciliśmy do domów, by o godzinie 17:00 wystartować na dyskotekę w szkole. Dzięki dyskotece jeszcze bardziej zintegrowaliśmy się z uczestnikami projektu. Wtorek 23 października Dzisiejszy dzień zaczął się wcześniej niż poprzedni. Wyruszyliśmy z Sentjur o godzinie 7:20. Po niecałych dwóch godzinach dotarliśmy do Lublany , gdzie wysłuchaliśmy wykładu na temat gleb przygotowanego przez dr.Boruta Vrscaja. Dowiedzieliśmy się ciekawych informacji na temat gleb, poznaliśmy ich różne rodzaje oraz funkcje. Wiemy jak zaradzić niszczeniu, zaśmiecaniu oraz dewastacji gleb. Poznaliśmy techniki wykorzystywania gleby w agrokulturze i przemyśle. Po zakończeniu znakomicie prowadzonego wykładu zjedliśmy lunch i według planu ruszyliśmy w dalszy ,,podbój‘’ Słowenii. Zwiedziliśmy stolicę Słowenii-Lublanę. Dzięki pani przewodnik dowiedzieliśmy się paru ciekawostek na temat tego pięknego, skrywającego wiele tajemnic miasta. Wybraliśmy się też na zwiedzanie średniowiecznego zamku królującego nad miastem i tradycyjnie zakupiliśmy pamiątki. W drodze powrotnej do Sentjur zatrzymaliśmy się w miejscowości Trojane, która słynie z ogromnych i przepysznych pączków. Po powrocie każdy miał czas na spędzenie czasu z rodzinami oraz regenerację przed kolejnym dniem. Środa 24 października Kolejny dzień rozpoczęliśmy prezentacjami z zajęć terenowych . Następnie zapoznaliśmy naszych partnerów z programem NASA Saaly Ride EarthKam. Po krótkiej przerwie uczestniczyliśmy w warsztatach glebowych, min badaliśmy PH gleby różnymi sposobami oraz badaliśmy parametry chemiczne gleby. Ponownie zjedliśmy lunch w restauracji i ruszyliśmy w drogę do pięknie usytuowanej ekologicznej farmy niedaleko Starego Mlinu. Piękna pogoda pozwoliła na krótki spacer po pobliskim lesie, w którym odkryliśmy stary młyn. Wyglądał niczym domek z bajki. Dookoła nas rozpościerały się widoki na pobliskie góry, w oddali dostrzec mogliśmy Alpy. Zrobiliśmy tu wiele zdjęć. Czwartek 25 października O godzinie 8:00 wyruszyliśmy z Sentjur do Valenje. Znajduje się tam kopalnia lignitu – jednej z odmian węgla brunatnego. Po zjechaniu szybem na głębokość 160 metrów mogliśmy zapoznać się z historią górnictwa podziemnego od czasów najstarszych do współczesnych. Największą atrakcją była symulacja zawału w kopalni. Po zwiedzeniu części muzealnej kopalni oraz galerii obrazów ruszyliśmy do Logarskiej Doliny w Alpach Kamnicko – Sawińskich. Dno tej doliny, uważanej za jedną z najpiękniejszych polodowcowych dolin alpejskich, otoczone jest przez imponujące szczyty dwutysięczników. Dolina każdego roku odwiedzana jest ona przez setki turystów. Znajduje się tu wiele atrakcji przyrodniczych, m in. 90 metrowy wodospad Rinka, przy którym zrobiliśmy mnóstwo zdjęć, polodowcowe skały czy Jaskinia Klemenča. W 1987 roku Dolina Logarska objęta została chronionym parkiem krajobrazowym. W drodze powrotnej do Sentjur zatrzymaliśmy się niedaleko miasta, aby obejrzeć wcześniej wykopaną odkrywkę glebową. Zmęczeni lecz usatysfakcjonowani widokami i wrażeniami wróciliśmy do rodzin. Piątek 26 października Nasz ostatni dzień projektu rozpoczęliśmy od wykonania plakatów przedstawiających nasze wrażenia z poszczególnych dni spędzonych w Słowenii. Wzięliśmy też udział w quizie znajomości krajów partnerskich. Następnie odbyła się ceremonia wręczenia certyfikatów. Po lunchu ruszyliśmy na zwiedzanie z naszymi rodzinami goszczącymi. Sobota 27 października Dziś wyjechaliśmy z malowniczej Słowenii. Po pożegnaniu z naszymi rodzinami oraz nauczycielami wyruszyliśmy do Lublany, aby przez Wiedeń dotrzeć o 2 w nocy do Gorlic. Zmęczeni lecz spełnieni i zauroczeni wyjazdem. Dzięki spotkaniu poznaliśmy świetnych ludzi, zapoznaliśmy się z rówieśnikami innych narodowości oraz zwiedziliśmy piękne zakątki Słowenii.

WRZESIEŃ 2018

  • Inauguracja projektu „Porozmawiajmy o glebie/ Let’s Talk About Soil

1 września 2018 r. rozpoczęliśmy realizację projektu ‘Let’s Talk About Soil’, czyli „Co kryje gleba?”. Zespół Erasmusa – uczniowie wraz z nauczycielami przystąpili do wyznaczonych zadań. Na korytarzach naszej szkoły pojawiły się prace propagujące projekt. Uczniowie przygotowali też słowniczki z podstawowymi zwrotami w językach krajów partnerskich: słoweńskim, włoskim, holenderskim i hiszpańskim. Nauczyciele przygotowali słowniczek z podstawową terminologią z zakresu tematu gleb w języku polskim i angielskim.

  • Warsztaty Przyrodnicze

27 września 2018r. grupa Zespołu Erasmusa wzięła udział w Warsztatach Przyrodniczych w Ciężkowicach. Zajęcia rozpoczęliśmy od zapoznania się z ekspozycją Muzeum Przyrodniczego im. Krystyny i Włodzimierza Tomków. Razem z przewodnikiem odkrywaliśmy różnorodność miejscowego ekosystemu, jego bogatą florę i faunę, jak również zagrożenia dla organizmów żyjących w dolinach rzecznych. Podczas wędrówki przez Skamieniałe Miasto zachwycaliśmy się pięknem formacji skalnych w tym wyjątkowym rezerwacie przyrody nieożywionej. Przewodnik zapoznał nas ze sposobem powstania form z piaskowca, historią rezerwatu oraz opowiedział związaną z tym miejscem legendę. Poza terenem rezerwatu przeprowadziliśmy badanie odkrywki glebowej, którą najpierw musieliśmy samodzielnie przygotować. Pracując w grupach dokonaliśmy pomiarów głębokości poziomów glebowych, określiliśmy barwę warstw, skład granulometryczny, odczyn pH i zawartość węglanu wapnia. Zakończeniem warsztatów było wspólne pieczenie kiełbasek przy ognisku. Napisała Julia, klasa 1e.

Możliwość komentowania jest wyłączona.